Arheologia bijuteriilor - Ilias Lalaounis | BSG

Arheologia bijuteriilor – Ilias Lalaounis

ilias lalaounis brățarăEtnoarheologia studiază societatea modernă și face legături cu civilizațiile unor epoci mai vechi.

Dacă veți călători în Grecia, Atena, aveți posibilitatea de a vizita unicul muzeu dedicat bijuteriei contemporane, creațiile întemeietorului direcției etnoarheologice din arta contemporană a bijuteriilor, meșterul și artistul – bijutier grec, Ilias Lalaounis, cunoscut în întreaga lume. Sunt expuse 24 de colecții care cuprind peste 4000 de bijuterii și ornamente mici dedicate istoriei confecționării bijuteriilor. În permanență sunt expuse 3000 de piese, create în perioada 1940 – 1992.

Ilias Lalaounis este singurul bijutier căruia i-a fost conferit titlul de membru-corespondent al Academiei Franceze de Arte Frumoase. El a început să lucreze în 1940 în atelierul unui unchi de-al său. În acea perioadă, producția grecească de bijuterii era reprezentată în principal de lucrări ornamentale, destul de stereotipice, în aur și argint. După o profundă însușire a tradiției artistice a Greciei Antice, Lalaounis și tovarășii săi de idei au contrapus propriile colecții: „Cultura Clasică și Elenă” și „Cultura Minoică – Miceniană” a giuvaergiei tradiționale. Aceste lucrări presupuneau o redare artistică originală a celor mai vechi podoabe, fresce, detalii arhitecturale, ba chiar și a instrumentelor și armelor. Spre exemplu, broșele create de Lalaounis reproduceau în miniatură decorul scuturilor cu care erau acoperii ostașii răpuși.

De un deosebit interes din partea meșterului bijutier s-au bucurat lănțișoarele de aur cu diferite împletituri, care se terminau cu capete de animale: lei, cerbi, tauri și șerpi. Lalaounis a utilizat cu succes și „nodul lui Heracle” – o împletitură elegantă a două bucle, trecute una prin alta. El a redat în aur acest element și l-a înfrumusețat cu cristal de stâncă sau sodalit.

Artistul nu copia bijuteriile antice, ci din contră, încerca să se elibereze de influența originalului. Își fixase drept scop o tratare contemporana, liberă, dar executată iscusit, a temelor antice. Arta Greciei Antice i-a folosit ca punct de pornire și pentru multe alte direcții ale căutărilor sale artistice.

În creația sa, Lalaounis utilizează în principal aurul. În ultimele stadii ale execuției, podoaba era cufundată adesea în aur de 22 carate, pentru a-i conferi o textură moale și senzația aurului pur. El este primul bijutier al secolului XX care a utilizat pe o scară atât de largă aurul de 22 carate, pe care l-a numit cel mai „uman”dintre materiale.

Bibliografie: Aurul Lumii, Frumuseți si celebrități, Autor fragment: Oksana Fais, Editura Arc, Chișinău, 2005.

BSG
About The Author

Încă nu există mesaje, dar poți fi primul



Lasă un mesaj




Copyright SC BERTUS SRL. Toate drepturile rezervate